Projekt budowy pojazdu autonomicznego!!!

Projekt budowy pojazdu autonomicznego powstał w Kole Naukowym Pojazdów i Robotów Mobilnych na Politechnice Wrocławskiej. Inspiracją do działania były zawody samochodów autonomicznych odbywające się w Stanach Zjednoczonych, przygotowane przez organizację rządową DARPA. Celem projektu jest wykonanie samochodu, który całkowicie autonomicznie okrąży teren Politechniki Wrocławskiej. Planowana jest również jego prezentacja na organizowanych przez Instytut Inwentyki Mistrzostwach Polski Robotów, które odbędą się w październiku 2012 roku we wrocławskiej Hali Stulecia. Główną atrakcją pokazu będzie przejazd dookoła Hali Stulecia.

Zadaniem uczestników jest opracowanie koncepcji pojazdu, dobór i zakup podzespołów, modyfikacja elementów, montaż dodatkowych urządzeń, stworzenie oprogramowania oraz interfejsu sterowania pojazdem. Wszystko po to, aby seryjny samochód mógł zostać przystosowany do samodzielnego wykonania powierzonych mu zadań.

Główne założenia projektu:
 przystosowanie seryjnego pojazdu do technologii drive-by-wire,
 samodzielne zaplanowanie trasy przejazdu do zadanego punktu,
 bezpieczne poruszanie się po drodze,
 obserwacja sytuacji na drodze oraz w jej najbliższym otoczeniu,
 omijanie przeszkód,
 minimalizacja kosztów wykonania pojazdu.

Pojazd wykonany przez KN Pojazdów i Robotów Mobilnych ma być jednym z pierwszych tego typu pojazdów w Europie skonstruowanym przez studentów.

Samochód powinien być wykonany do 6 października 2012 r.

image

 

W projekcie wymaga się praktycznych umiejętności z zakresu:
 mechaniki,
 elektroniki,
 automatyki,
 programowania,
 organizacji i zarządzania.

 

Projekt obecnie zrzesza pod logiem Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych ponad 50 osób z różnych wydziałów, od Mechanicznego po Elektroniczny. Grupę stanowią zarówno studenci pierwszego roku, jak i absolwenci studiów II stopnia. Inicjatywa wspierana jest również przez Instytut Inwentyki. Współpracują z politechnicznymi kołami naukowymi: KoNaR oraz CAD/FEM. Dodatkowo studenci wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych pracują nad oprawą graficzną projektu.

image

Opiekunem projektu jest prof. dr hab. inż. Piotr Wrzecioniarz, pod kierunkiem, którego powstały takie projekty jak:
 samochód Fiat 126p legitymujący się zużyciem paliwa 2,82l/100km a następnie 1,89l/100km. Jest to do tej pory nie pobity rekord Polski i jeden z najlepszych wyników w Europie,
 pojazd niekonwencjonalny, który na 1l paliwa pokonał około 600km,
 motocykl, którego ustrój nośny wykonany był jako konstrukcja typu monocoque z konstrukcji warstwowych zbrojonych włóknem węglowym,
 „Wrocławik” – autonomiczny robot mobilny, który otwierał VI Festiwal Nauki na wrocławskim Rynku,
 „Prof. Wrocławski” – pierwszy polski robot antropomorficzny, jeden z pierwszych na świecie,
 roboty sumo, mini-sumo i inne.
Profesor zarządza firmami, jest doradcą w branży motoryzacyjnej, członkiem Business Centre Club. Współpracuje z wieloma firmami motoryzacyjnymi takimi jak: TÜV, Continental, Volvo, Wabco, Shell, Bosch.
Ruch budowy niekonwencjonalnych maszyn zapoczątkowany przez prof. Wrzecioniarza rozwinął się na całej Politechnice Wrocławskiej.

Projekt jest doskonałą formą promocji sponsorów projektu, uczelni oraz regionu. Będzie to jeden z pierwszych pojazdów autonomicznych zbudowany przez studentów. Uczestnicy projektu chcą, aby od samego początku kojarzył się on z nowoczesnością, innowacyjnością, zorientowaniem na przyszłość.

Uczestnictwo w innowacyjnym projekcie dodatkowo oferuje możliwość poszerzenia wiedzy oraz zdobywania praktycznych umiejętności przydatnych w późniejszej pracy zawodowej.