FRESH DESIGN–wystawa

Wernisaż: Fresh Design – trzy wystawy główne – trzy różne spojrzenia na design
Termin: 24 czerwca 2014r. godz. 18.30
Miejsce: CRZ Krzywy Komin, ul. Dubois 33/35a, Wrocław

CRZ Krzywy Komin i Fundacja OPEN MIND zapraszają na wernisaż wystaw prezentujących prace indywidualne i zespołowe projektantów z Polski, Ukrainy, Rosji, Białorusi, Niemiec, Słowacji, Węgier i Czech. Wystawy ukazujące design jako świat materialny, ale także formę wypowiedzi na tematy ważne społecznie. Fresh Design staje się także kolejną okazją do spotkania i rozmowy na tematy ważne dla każdego z nas.
Do tworzenia wspólnej narracji na temat designu, jego znaczeniu wczoraj i dziś, zapraszamy podczas finisażu, który odbędzie się 11-12 lipca 2014. Wspólnie z kuratorami, młodymi twórcami z Ukrainy i Białorusi oraz gośćmi specjalnymi zapraszamy do udziału w otwartych wykładach, spotkaniach, wspólnych warsztatach, prezentacjach filmowych.
Wszystkie wystawy zobaczyć można w dniach 24 czerwca – 12 lipca 2014r. w przestrzeniach CRZ Krzywy Komin, przy ul. Dubois 33/35a we Wrocławiu.
Więcej na www.krzywykomin.pl

INFORMACJA O WYSTAWACH:

ANATOMIA EUROPY. Ukraina, Rosja, Białoruś.
Ekspozycja prac artystów z Ukrainy, Białorusi i Rosji powstała dzięki kooperacji kuratorki Ksenii Kaniewskiej z Marią Volokhovą (Ukraina), Tanyą Klimenko (Rosja) i Olią Gorohovą (Białoruś). Retrospekcyjny charakter wystawy zadecydował o obecności na niej obiektów w metaforyczny sposób traktujących o tożsamości i historii byłych krajów ZSRR. Prezentowane po raz pierwszy we Wrocławiu prace stanowią często ostry komentarz do społecznej i politycznej sytuacji współczesnej Europy. Projekt Anatomia Europy stanowi zwieńczenie tryptyku wystaw sztuki wschodniej na przykładzie wzornictwa Ukrainy, Rosji i Białorusi: …i obudziłem się w Europie (projekty ukraińskie w ramach Łódź Design Festival, 2011), Bóg, humor, ojczyzna. Projektowanie rosyjskie (na festiwalu Gdynia Design Days, 2012) i Białoruś. Ulica, której nie ma (podczas Wawa Design Festival, 2013). Wybrane formy prezentacji odnosiły się bezpośrednio do praktyk artystycznych, lecz odsyłały nie tylko do skojarzeń kulturowych. Artyści z Ukrainy, Rosji i Białorusi – trzech krajów-organizmów, które narodziły się w wyniku procesu rozpadu ZSRR w ostatniej dekadzie XX wieku – poza ekspozycją własnego dorobku mieli możliwość zamanifestowania swoich postaw wobec współczesnego świata, kondycji rodzimej kultury i sztuki. W tym pozornie oderwanym od polityki dyskursie nowych, często ambiwalentnych znaczeń nabrały takie pojęcia jak geopolityka, europejskość, granice (zarówno te terytorialne, jak i mentalne), przynależność, narodowość, tradycja, terytorium, przestrzeń kulturowa, wspólnota, jednostka czy migracje. Otwarta narracja projektu zakładała kilkuletnie badania nad sztuką tych obszarów, a podsumowanie stanowi retrospektywa prezentowana w ramach projektu Anatomia Europy.