(Za) Graj o pracę!

CV w formie video zamieszczone na serwisie YouTube i przesłane do pracodawcy? Grafitti na murze przedstawiające portret kandydata tuż przed wejściem do budynku firmy? A może aplikacja w formie ulotki bądź puzzli przekazana rekruterowi kurierem? Standardowe formy przesyłania CV powoli wychodzą z mody, dlatego coraz częściej młodzi ludzie uciekają się do takich sposobów, by zwrócić na siebie uwagę pracodawcy i dostać wymarzoną pracę. Jednak alternatywnych form rekrutacji poszukują także sami pracodawcy, gdyż coraz częściej mają problemy ze znalezieniem osób o odpowiednich kwalifikacjach. Jedną z niekonwencjonalnych metod rekrutacji są gry symulacyjne, takie jak FES Game.

W świecie zdominowanym przez cyfryzację, tradycyjne, papierowe CV odchodzi powoli do lamusa, a proces rekrutacji przenosi się do rzeczywistości wirtualnej. Coraz częściej, narzędziem komunikacji jest Facebook, LinkedIn, czy inne media społecznościowe i portale poświęcone karierze zawodowej. Pozwalają one na szybki kontakt, wstępną selekcję i informację zwrotną, co cenią sobie zarówno poszukujący pracy, jak i sami pracodawcy.

AtmwcjaPlkt201308_proj Student – nieoszlifowany diament?

Firmy potrzebują pracowników o określonych kompetencjach i umiejętnościach. Odpowiedni kandydat, aby temu sprostać, musi posiadać nie tylko ugruntowaną wiedzę zdobytą na studiach , doświadczenie zawodowe, ale także różne doświadczenia życiowe. Zazwyczaj, właśnie te różne doświadczenia stają się główną kartą przetargową do dalszych etapów rekrutacji. A co ze studentami? Większość pracodawców zdaje sobie sprawę z tego, że głównym motorem napędowym organizacji jest kapitał ludzki, a potencjał i entuzjazm drzemiący w młodych osobach stawiających pierwsze kroki na rynku pracy jest niczym nieoszlifowany diament. Próbując to wykorzystać, część firm wychodzi z inicjatywami szkoleniowymi kierowanymi do studentów, takimi jak specjalnie przygotowane warsztaty, a nawet kompleksowe programy edukacyjne. W ten sposób, pracodawcy mogą przekazać praktyczną wiedzę potencjalnym pracownikom już w trakcie edukacji formalnej. Nie da się jednak ukryć, że aby wyłonić spośród kandydatów tych najcenniejszych, trzeba dać im możliwość wykazania się i zaprezentowania swoich kompetencji.

A może zagramy o pracę?

Wielu pracodawców stosuje indywidualnie wypracowane metodologie selekcji przyszłych pracowników. Wywiady połączone z prezentacją, analizy studiów przypadku, specjalne testy predyspozycji czy łączenie wielu różnych metod i tworzenie rozbudowanego Assessment Center to tylko niektóre z nich. Stosunkowo nowym i jednocześnie zyskującym na popularności podejściem jest gamifikacja. Nazwa wywodzi się od angielskiego gamification i tłumaczona jest również jako grywalizacja lub gryfikacja. Gamifikacja to wykorzystanie mechanizmów stosowanych w grach fabularnych czy komputerowych do sytuacji i procesów w życiu codziennym. Jej celem jest zaprojektowanie danego procesu tak, aby był interesujący i angażujący ludzi – jak ma to miejsce w grach. Bez względu na branżę i charakter powierzanych przyszłemu pracownikowi zadań, procesy te nie mogą być ujednolicone jednorazowo – powinny być stale doskonalone i aktualizowane.

Bo symulować to trzeba umieć!

Przykładem stosowania przez firmę gier symulacyjnych podczas rekrutacji pracowników są działania Faurecii, lidera globalnych graczy branży motoryzacyjnej, który w oparciu o tzw. Faurecia Excellence System (FES) stworzył narzędzie pozwalające ocenić kompetencje potencjalnego pracownika. – System FES został opracowany tak, aby spełniać wyśrubowane standardy największych producentów samochodowych na świecie i pomagać pracownikom Faurecii w doskonaleniu swojej wydajności, efektywności oraz umiejętności pracy zespołowej. System FES określa główne procesy produkcyjne, a dzięki zastosowaniu metody kart Kaban pozwala na określenie produkcji dopasowanej do zapotrzebowania – komentuje Magdalena Wojtasiak, Group Poland Human Resources Director w firmie Faurecia, która jest głównym Partnerem Programu.

Na podstawie Faurecia Excellence System została przygotowana FES Game, czyli gra symulacyjna, podczas której studenci pod okiem specjalistów z Faurecii mogą zmierzyć się z zadaniami praktycznymi. Gra odzwierciedla procesy, jakie przebiegają w przedsiębiorstwie z branży motoryzacyjnej oraz pozwala zobaczyć, jak wygląda codzienna praca. Firma wychodzi z ofertą do studentów poprzez organizowanie warsztatów, konkursów czy programów ambasadorskich, których bezpośrednią korzyścią jest możliwość odbycia stażu i zdobycia cennego doświadczenia w międzynarodowym środowisku. – Najważniejszą wartością są dla nas pracownicy, dlatego bardzo duży nacisk kładziemy na ich rozwój, na zdobywanie nowych doświadczeń, jak również atmosferę w pracy – komentuje Magdalena Wojtasiak, Group Poland Human Resources Director w firmie Faurecia. Przykładem tych działań jest Program Edukacyjny Automotywacja, realizowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami, w którym Faurecia jest partnerem. W ramach Programu, realizowane są również warsztaty FES Game. Dla młodych ludzi jest to jednocześnie szansa zdobycia wiedzy praktycznej i zaistnienia na rynku pracy.

Czy gry symulacyjne to dobry sposób na rekrutację?

Firmy, stosując wypracowane przez siebie metody, same oceniają skuteczność danego narzędzia. Nie ulega jednak wątpliwości, że korzystanie z zasad funkcjonowania gier w procesach rekrutacyjnych czy szkoleniach zyskuje coraz więcej zwolenników. Wzrasta liczba firm szkoleniowych, które mają w swojej ofercie symulacje oraz konferencje poświęcone tematyce grywalizacji. Używanie tego typu rozwiązań może być szczególnie skuteczne wśród ludzi młodych, którzy wychowywali się na grach. Wielu pracowników – nawet wyższego szczebla – nadal rozwija swoje zamiłowanie w tym kierunku. Warto zatem skorzystać z tego dorobku i wykorzystać elementy gier do procesów rekrutacyjnych.

Robert Nawrocki