Spektakl „Mauzer” wg Heinera Müllera w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa!

W środę, 10 października odbyła się polska premiera spektaklu „Mauzer” wg Heinera Müllera w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa. Utwór, inspirowany sztuką dydaktyczną „The Measure” i estetyką japońskiego teatru nō, przedstawia nietypową rozprawę. Uwagę zwraca jego niezwykła scenografia. Spektakl będzie można oglądać od piątku 12.10. Kolejne pokazy przewidziane są na 13, 14, 18, 19 oraz 20 października.

Więcej informacji o spektaklu na stronie: www.swiatmiejscemprawdy.pl oraz www.highlite.home.pl/katalog_dostepny/SMP2012/Mauzer_Terzopoulos.zip

„Mauzer” po polsku w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa

3 października rozpoczął się II Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Świat miejscem prawdy” Sezon Mistrzów organizowany przez Instytut Grotowskiego we Wrocławiu. Jesteśmy po pokazach „Cesarskiego cięcia” Teatru ZAR,  w środę 10 października odbyło się jedno z najważniejszych wydarzeń festiwalu – premiera polskiej wersji „Mauzera” w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa.

Terzopoulos jest założycielem jednego z najbardziej oryginalnych zespołów eksperymentalnych w Grecji, Teatru Attis z Aten. To właśnie z tym zespołem w 2009 roku po raz pierwszy zmierzył się z dziełem niemieckiego dramatopisarza. Prace nad polską wersją spektaklu rozpoczął w Instytucie Grotowskiego we wrześniu 2010 roku. Tekst Heinera Müllera z 1970 roku, inspirowany sztuką dydaktyczną Bertolta Brechta „Środek zaradczy” z 1930 roku, podejmuje temat rewolucji i podkreśla towarzyszącą jej prymitywną przemoc. W utworze odnaleźć też można odniesienia do estetyki japońskiego teatru nō. Wydarzenia rozgrywają się podczas rosyjskiej wojny domowej między bolszewikami i zwolennikami władzy carskiej i składają się na nietypową rozprawę. Jej głównymi bohaterami są A i B – kaci na usługach rewolucji, którzy zostają skazani na karę śmierci. Świadkami procesu są widzowie zgromadzeni wokół instalacji scenicznej, nazywanej przez reżysera „łukiem Historii”.

 

– Na poziomie ontologicznym „Mauzer” sięga w głąb natury ludzkiej i zasadniczo stawia te same pytania, co tragedia grecka: Czym jest istota ludzka? Jaki sens ma istnienie? Czym jest człowiek, ten obcy, który w pewnych okolicznościach w czasie wojny albo powstania okazuje się zdolny do zabójstwa i mordu – mówi Terzopoulos. –  Człowiek staje się wówczas bezdusznym rzeźnikiem. Tak postawione pytania sprawiają, że tekst Müllera zajmuje się także istotą natury ludzkiej –  dodaje reżyser.

Mimo, że „Mauzer” został zainscenizowany po raz pierwszy w 1975 roku, sztuka nie straciła na aktualności. Z okazji polskiej premiery „Mauzera” ukaże się książka W labiryncie. Theodoros Terzopoulos spotyka Heinera Müllera”. To cenne świadectwo przyjaźni i więzi łączącej greckiego reżysera i niemieckiego dramaturga. Twórcy spotkali się w Berlinie na początku lat siedemdziesiątych, kiedy to młody wówczas Terzopoulos pracował jako asystent reżysera i uczestniczył w próbach w Berliner Ensemble. Spotkanie poświęcone publikacji, z udziałem Franka Raddatza – redaktora, Mateusza Borowskiego i Małgorzaty –  tłumaczy oraz Theodorosa Terzopoulosa i Jarosława Freta, odbędzie się 14 października o godzinie 11.00 w Studiu Na Grobli.

 

Więcej informacji na stronie www.swiatmiejscemprawdy.pl